per
مجله مجتمع آموزش عالی قم
2002-03-21
12
0
11261
تحریر نوین از حجیت شهرت بر اساس نظریه حقوقدانان (دکترین)
-
دکتر محسن رهامی
83883142
1
دکتر محمد رسول آهنگران
96146525
2
از جمله اموری که برخی آن را جزء منابع فقه دانسته و درکنار ادله اربعه از
آن یاد کرده اند عبارت است از شهرت فتوایی، که مقصود از آن، حجت بودن
حکم مشهور در نزد فقها است هر چند استناد به دلیلی نداشته باشد. اما به نظر اکثر محققین تمام وجوهی که برای اثبات حجیت آن مورد تمسک قرارگرفته
خدشه پذیر است.
ادعای ما در این مقاله این است که اگر اثبات شد مرجع بودن نظریه
حقوق دانان (دکترین) در فرض نقد و یا اجمال مواد قانونی در حد یک سیره
مستمر و دایمی عقلا است آن گاه حجیت شهرت بر اساس آن در فقه قابل اثبات
است.
This article examines the authority of shohrateh fatwaei (popularity of jurist opinion among islamic scholars) for proving the divine law on particular subjects. By shohrateh fatwaei, we mean the agreement of the majority of scholars and jurists on a subject while there is not any authoritative evidence available.
Several arguments have been stated to prove the authority of
shohrateh fatwaei. Nevertheless, the majority of scholars hold that it does not suffice to prove the divine law, therefore it should not be treated as a juristic source.
This article tries to bring into consideration sirat al-uqala, which is stated as one of the sources to support the authority of shohrateh fatwaie.
In most of the Legal systems, in the absence of statutes or their ambiguities, the legal doctrines are used as alternative reference. If this is accepted as wise, then, it can be generalized to Islamic law to prove the authority of shohrateh fatwaei, towards which there has not been any rejection by sharioh.
https://jlt.ut.ac.ir/article_11261_6d21546a371c787ae4af2cd0ff3fcbe4.pdf
ادله رادعه
حجیت
سیرهء عقلا
شهرت
شهرت عمدی
شهرت فتوایی
عدم ردع
منابع فقه
نظریه حقوق دانان (دکترین)
per
مجله مجتمع آموزش عالی قم
2002-03-21
12
0
11262
ضوابط تعیین قانوق حاکم بر اسناد تجاری
-
دکتر نجاد علی الماسی
77788887
1
صدور وگردش اسناد تجاری در عرصه بین المللی دو دسته از مسایل را
مطرح می سازد که یک دسته از آن مربوط به قواعد ماهوی حقوق داخلی و
دسته دیگر مربوط به قواعد شکلی حقوق بین الملل خصوصی است. مسایل
دسته اول نخست مربوط به حقوق تجارت و مسایل دسته دوم در مورد تعارض
قوانین در عرصهء بین المللی است. در این مقاله که به مطالعة اسناد تجاری از
دیدگاه تعارض قوانین اختصاص یافته است از طرح بسیاری از مسایل حقوق
داخلی صرف نظر شده و تنها آن دسته از مسایل که برای حل تعارض قوانین و
تعیین قانون حاکم ضرورت داشته، مطرح گردیده است.
از آن جایی که ممکن است صدور، قبولی، ظهر نویسی و پرداخت یک سند
تجاری در کشورهای مختلف صورت پذیرد باید دید در مورد هر کدام از این
اعمال، قانون کدام کشور حاکم است. ناهماهنگی قوانین کشورها و ضرورت
ایجاد مقررات یکسان برای کاهش تعارض قوانین کشورها سبب شده است تا
دولت ها و مؤسسات تجارت بین المللی دربارهء یکنواخت کردن سیستم های
حقوقی کشورهای مختلف در مورد اسناد تجاری تلاش هایی به عمل آورند که
نتیجهء آن تصویب دو قانون متحدالشکل 1930 و 1931 ژنو است که اولی
ناظر به حل مسایل مربوط به برات و سفته و دومی در مورد مسایل مربوط به چک است.
The issuance and transfer of commercial instruments in the international context create two types of lagal issues, one of which is related to the substantive internal law and the other is related to the procedural private international law. The first type of legal issues created is dealt with in the international trade law and the second in the private international law as well as the international trade law. Since the main objective of this article is to study the commercial instruments from the perspective of conflicts of law, not much provided in respect of internal issues of these instruments.
Since the issuance, acceptance, endorsement or payment of a bill of exchange may occur in different jurisdictions, it is necessary to determine the issues to be governed by each jurisdiction. As conflicting regulations have been adopted in different jurisdiction, governments and international organizations have tired to develop certain uniform regulations governing commercial instruments.
Such attempts have eventually led to the adoption of two conventions, namely: uniform law on bill of exchange (Geneva, 1930) and uniform law on checks (Geneva, 1931).
https://jlt.ut.ac.ir/article_11262_5713202262280cf87bf02c0b20e65c89.pdf
اسناد تجاری
اهلیت
تعهدات ناشی از اسناد تجاری
شرایط اساسی برات
ظهر نو یسی
قانون حاکم
قانون محل صدور
قانون مناسب
قبو لی
per
مجله مجتمع آموزش عالی قم
2002-03-21
12
0
11263
قرارداد های استاندارد (الحاقی) د ر حقوق کامن لو با تأکید بر حقوق انگلستان
-
دکتر عبدالحسین شیروی
16492794
1
امروزه اکثر شرکت ها به جای مذاکره با تک تک مشتریان و انعقاد قرارداد با
آن ها، قراردادها و شروط استاندارد و نمونه ای را تهیه کرده و به صورت عام به
مشتریان ارایه می نمایند. استفاده از این قراردادها به دلیل صرفه اقتصادی و
تسریع در مبادلات روز به روز گسترش بیش تری پیدا می کند. از جهت دیگر،
این قراردادها در عمل به نتایج نامطلوبی را برای مشتریان در پی داشته که
دخالت دادگاه های کامن لو و قانونگذار در حمایت از مشتریان را به دنبال
داشته است. بعضی از این نوع فراردادها با عنوان قراردادهای الحاقی شناخته
می شوند. دا گاه های کامن لو در رویارویی با شروط غیر منصفانه و غیرقابل
أنتظار مندرج در قراردادهای استاندارد سعی نمود ه اند اولأ، مشخص نمایند آیا
شروط مزبور واقعأ پاره ای از قرارداد منعقده بین طرفین را تشکیل می دهد.
ثانیأ، با فرض ثبوت این که شروط مزبور جزئی از قرارداد است، در این
صورت دادگاه ها از طریق تفسیر به نفع طرف مقابل و به ضرر تنظیم کننده تلاش نمود ه ا ند تأثیرات نامطلوب این نوع شروط را نسبت به مشتریان محدود نمایند. ثالثأ، در صورتی که مشخص شود شروط مزبور گزاف و غیرمنصفانه است، با استفاده از نظریه شروط غیرمنصفانه و گزاف تلاش شده که از
اجرای چنین شروطی خودداری نموده و یا آن ها را تعدیل نمایند.
“Standard form contracts” or “contracts of adhesion” contain pre-fixed terms which are prepared in advance and used for the repeated use by companies supplying goods or services. Despite their advantages, in many situations they have been used to impose extra obligations upon the customers or to limit the responsibility of the party providing
the standard contract form its contractual obligations, or limit the responsibility of the darfting party. This article provides how common law deals with standard form contracts, at time named as “contracts of adherion”. In both US and English legal system, common law courts have been established certain grounds for their policing such contracts. In addition, in England certain statues have been enacted to specifically deal with the problem of standard form contracts.
https://jlt.ut.ac.ir/article_11263_bc525d1d1d133454b04f8f86cae5fd28.pdf
اصل آزادی قراردادی
حقوق آمریکا
حقوق انگلستان
دخالت در قراردادهای خصوصی
شروط استاندارد
شروط غیر منصفانه و گزاف
قرارداد استاندارد
قراردادهای الحاقی
کامن لو
مصرف کننده
per
مجله مجتمع آموزش عالی قم
2002-03-21
12
0
11264
تحدید نسل از دیدگاه فقه و حقوق اسلامی
-
دکتر حبیب اله طاهری
53748152
1
مسئله تحدید نسل، کنترل جمعیت و یا تنظیم خانواده، با داشتن سابقه ای
طولانی هم چنان مسئله روز و مورد بحث و مناقشه در محافل علمی و اجتماعی
معاصر بوده و اندیشمندان و علمای اسلامی و غیراسلامی را به دوگروه
مخالف و موافق تقسیم کرده است.
بر اهل فن پوشیده نیست که این مسئله از جوانب مختلف و در ابعاد
گوناگون همچون بعد پزشکی، اقتصادی و جمعیت شناسی که ابعاد علمی و
کاربردی مسثله را تشکیل می دهند و در هر یک از این زمینه ها کتاب ها و
مقالات زیادی نوشته شده است، قابل بحث و بررسی است. این ابعاد، مورد
نظر ما در این مقاله نیست و اگر سخنی در این باره به میان آید جنبهء فرعی و
موضوع شناسی برای حکم شرعی دارد. مقصود اصلی ما در این جا بررسی این
مسئله دربعد دینی و مذهبی است؟ یعنی بررسی کنیم که از دیدگاه فقه و حقوق
اسلامی، تحدید نسل، مجاز است یا ممنوع و اگر مجاز است با چه روشی؟
چون در این باره علمای اسلامی به دو دستهء موافق و مخالف تقسیم شده اند، ما
پس از ذکر چند مطلب در مقدمه، نخست به ذکر دلأیل مخالفان و بررسی آن ها
پرداخته و سپس دلایل موافقان و راه های پیش گیری از حمل را مورد بررسی قرار داده و در پایان نیز به جمع بندی مطالب و اظهار نظر نهایی خود، پردا خته ا یم.
For a long time, birth control, family planning and population control has been a controversial subject among Islamic or non-Islamic scholars. Birth control and family planning can be viewed from economic, demographic, health perspective. This article discusses the issue of birth control and family planning from an Islamic perspective. Islamic scholars are divided on the legitimacy of birth control. In this article, I briefly review the arguments of both sides in view of Islamic jurisprudence and other Islamic sources to see their validity. Then I provide a conclusion as to the issue from the Islamic point of view.
https://jlt.ut.ac.ir/article_11264_a2a37598747b9d4ef24932aa61370fd6.pdf
انفجار جمعیت
تحدید
جنین
حمل
رشد جمعیت
سقط
کنترل
موالید
نسل
per
مجله مجتمع آموزش عالی قم
2002-03-21
12
0
11265
ماهیت حقوقی نمایندگان
-
دکتر جلیل قنواتی
23264693
1
در پاسخ به این پرسش که آیا رابطه نمایندگی حق است یا حکم، بایدگفت
به نظر می رسد نمایندگی قراردادی از زمره حقوق و نمایندگی قانونی و قضایی
از زمره احکام تلقی می شود، زیرا معیار اصلی تمایز بین حق و حکم، قابلیت
نقل و انتقال و اسقاط می باشد و این ویژگی در نمایندگی قراردادی وجود دارد؟
بنابراین نمایندگی قراردادی حق تلقی می شود. اما در نمایندگی قانونی و
قضایی به دلیل نبود این ویژگی ها، رابطه نمایندگی از زمره احکام محسوب
می شود. هم چنین، در تبیین لزوم و جواز رابطه نمایندگی باید گفت که رابطه
نمایندگی قراردادی در سه نظام حقوقی اسلام، ایران و انگلیس رابطه جایز
تلقی می شود. در حقوق ایران و اسلام در قالب شرط ضمن عقد می توان به
رابطه نمایندگی نیروی الزام آور بخشید. در حقوق انگلیس نیز می توان در ضمن
عقد جایز دیگری به رابطه نمایندگی نیروی الزام آور داد.
It seems that the “contractual represetation” is treated as “rights” (hoqooq) and legal judicial representation are classified in the “rules” (ahkam). This is because the ontractual representation in countrary to legal and judicial representation is capable to . Further more, according to Islamic, Iranian and English legal systems, the agency is a (jaiez) relationship though, in the Islamic and Iranian law, it is possible to give binding power to this relationship by incorporating in (lazem) contract. This is true in English legal system even by incorporating in a (jaiez) contract.
https://jlt.ut.ac.ir/article_11265_687351790a1d49cc65705ff9f38f9d0a.pdf
جواز
حق
حکم
لزوم
نمایندگی
نمایندگی قانونی
نمایندگی قراردادی
نمایندگی قضایی
per
مجله مجتمع آموزش عالی قم
2002-03-21
12
0
11266
ماهیت و انواع صلاحیت در حقوق جزای بین المللی
-
دکتر حسین پور بافرانی
28431583
1
یکی از مباحث مهم حقوق جزای بین الملل، صلاحیت اعمال قوانین
کیفری در خارج از قلمرو حاکمیت است. امروزه غالب حقوق دانان پذیرفته اند
که کشورها در موارد خاصی حق وضع قوانین کیفری برای خارج از کشور
حاکمیت خود را دارند. اما این توسعهء صلاحیت به هیچ وجه به معنای مداخله
در امور سایر کشورها نبوده و هیچ صدمه ای به حاکمیت دولت های دیگر وارد
نمی کند؟ زیرا این توسعهءصلاحیت صرفأ به این معناست که کشورهای ذی نفع
در این موارد خاص (موارد توسعة صلاحیت) حق رسیدگی قضایی طبق
قوانین خود را، برای خویش قایل می شوند. اما هرگز به این معنا نیست که این
کشورها حق داشته باشند برای اعمال صلاحیت خود، اقداماتی در قلمرو
حاکمیت کشورهای دیگر انجام دهند، مثلأ مأموران خود را برای دستگیری
مجرمین به کشورهای دیگر بفرستند.
The extra - territorial jurisdiction of criminal Statutes is among the main discussions of the international criminal law. There have been different discussions on the fact that if countries have the right of enactment of criminal law outside their territories.
Today most lawyers believe that countries have this right in special cases. However, this improvement of jurisdiction does not mean intervening in the affairs of other countries and never causes damage to their sovereignty; since it merely means that contries have the right of judicial trial in these special cases, upon their own laws. It does never mean that they have the right to take measures in the territory of other countries for exercising their own jurisdiction, e.g. to send their agents to other countries for arresting offenders.
https://jlt.ut.ac.ir/article_11266_b69031b3c6e24b7a0b0f2b3fac3c1f1f.pdf
اصل صلاحیت سرزمینی
حقوق جزای بین الملل
صلاحیت تقنینی
صلاحیت قضایی
قلمرو حاکمیت
per
مجله مجتمع آموزش عالی قم
2002-03-21
12
0
11267
تقیه و جایگاه آن در احکام عباد ی و حقوقی
-
دکتر سید هاشم بطحائی
15351294
1
یکی از روش های عقلایی رایج در میان ملل و نحل تقیه است. این شیوه
که به معنی خودداری از افتادن به دام خطر و مهلکه می باشد در اسلام نیز با
عمل عمار یاسر و تأیید پیامبر اسلام سپری برای حفظ جان افراد مسلمان در
مواقع خطر ترارکرفت و به گفتهء ائمهء معصومین جزء دین وآیین اسلام
واقع شد. البته برخی از مغرضین و یا نا آگاهان به شرایط و موقعیت های
اجتماعی، آن را نوعی کذب و نفاق دانسته اند، که در این نوشته فرق میان تقیه و
نفاق وکذب کاملأ توضیح داده شده و فصل ممیز میان آن ها بیان گردیده است.
هم چنین اختلاف میان علمای شیعه و سنی در رابطه با موارد جواز تقیه نیز
مورد بررسی قرارکرفته است. علمای اهل سنت اصولأ تقیه را در جلوگیری از
خطر نفس جایز می دانند. نقش تقیه در احکام تکلیفی، حقوقی، کیفری-
وضعی و این که آیا تقیه فقط کیفر اخروی را از مکلف سلب می کند یا تمام آثار
اعمال صحیح نیز بر اجرای آن مترتب است از دیگر مباحثی است که در این
نوشته مورد بررسی قرار کرفته است.
نتیجه آن که، تقیه سپری است که عقل در مقام خطرهای مهلک آن را سد رأه
قرار می دهد و شرع نیزکه عقل کل است آن را امضا نموده وظیفه دانسته است
Dissimulation is one of the rationale methods, which prevails over various nations, means to avoid falling into different dangerous situations.
Prophet Mohammad (P. B. U.H) confirmed Ammer-e-Yaser’s action in dissimulating then this in its turn began to immunize the Muslim’s lives at dangerous positions and was later on established as a rite in Islam by lmams 12th.
In this research, I have tried either to distinguish dissimulation, hypocrisy and falsehood or to explain the detailed different viewpoints of Shi’a and Sunni scholars on dissmulating permit for possible dangers to properties, lives, dignities and chasity.
In spite of the above religious approach, some biased and ignorant people to social trends considered it as a falsehood and mendacity.
On the other hand, the Sunni scholars believe that the dissimulation can only consider lawful to the dangers to everyone’s life.
I have made a precise inquiry on the certain role of dissimulating in suggestive, legal, penal and enacting commandments to percive if it has a heavenly penalty on the bound adults or not.
At the end, I concluded that although the dissimulation is like a shield surrounded against the fatal dangers by wisdom, divine law which is a divine wisdom has been considered and approved it as a duty for the people.
https://jlt.ut.ac.ir/article_11267_1b06aa37637c567ad2fbe6a041862180.pdf
احکام تکلیفی و حقوقی
تقیه
کذب
موقعیت ها
نفاق
per
مجله مجتمع آموزش عالی قم
2002-03-21
12
0
11268
حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی در فلسطین
-
دکتر الهام امین زاده
82432533
1
تکیه منشور سازمان ملل متحد بر ایمان به "حقوق اساسی بشر، حیثیت و
ارزش شخصیت انسانی، تساوی حقوق مرد و زن و نیز بین ملت ها اعم از
کوچک و بزرگ، ایجاد شرایط لأزم برای حفظ عدالت، احترام به الزامات
ناشی از عهدنامه ها و سایر مناج حقوق بین المللی وکمک به ترقی اجتماعی و
شرایط زندگی بهتر با آزادی بیش تر" مبین آن است که جوامع انسانی بدون توجه
به تفاوت های آن ها و در هر شرایطی اعم ازصلح یا جنگ باید از حقوق و
آزادی های اساسی برخوردار بوده و عدالت نیز در مورد آن ها رعایت گردد. اما
احترام به این حقوق در مورد ملت فلسطین نادیده گرفته شده و مدت زمان
زیادی است که حقوق اساسی و انسانی آن ها با شدت به طرق مختلف نقض
می گردد. با توجه به نقض هدف مند و سیستماتیک مقررات حقوق بین الملل و
به خصوص حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در اراضی اشغالی، ضروری است
مشروعیت اقدامات اسرائیل در زمان اشغال و پس از آن مورد بررسی قرار
کیرد. در این نوشتار ابعاد حقوتی نقض قواعد حقوق بشر و حقوق بشردوستانه
بین المللی در سرزمین فلسطین با توجه به تصمیمات و عملکرد سازمان ملل
متحد مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
In recent years primacy has been given to the place of human rights and international humanitarian law. The international instruments such as the charter of the United Nations, the universal declaration of human rights and Geneva conventions of 1949 have recognized fundamental and basic rights of man during peace and war.
However, the rights of palestinian people for more than half a century are forcibly prevented from existing by Israel as an occupier. The purpose of this paper is to concentracte on the legal aspects of the grave breaches of the rules of human rights and international humanitarian law in palestine, and the ways to ensure and to enhance the respect for international legal rules for the benefit of the palestinian people.
https://jlt.ut.ac.ir/article_11268_d5bbf9bdab162f7f12174dc6820e0c75.pdf
اشغال
اعلامیه جهانی حقوق بشر
تبعیض نژادی
حق استقلال ملی
حق تعیین سرنوشت
حقوق انتقال ناپذیر
حقوق بشر
حقوق بشردوستانه
صهیونیسم